BAREFOOT: Bosí alebo v bosotopánkach

0
397

Barefoot, čiže chôdza naboso, prípadne v boso-topánkach je často spochybňovaná. Predstava chodiť  „bez“ topánok sa môže mnohým zdať zvrátená. Pritom chodenie naboso (prípadne takmer naboso) je pre telo prospešné a to z viacerých dôvodov. Zamyslime sa logicky – nohy sa do dnešnej podoby vyvinuli na chôdzu bez obuvi, najmä tej neohybnej a obmedzujúcej, aká sa dnes nosí.

PODPORA PRIRODZENÝCH REAKČNÝCH SYSTÉMOV

Moderná obuv prispieva k mnohým problémom – osteoartritíde, osteoporóze, bolestiam chrbta, krížov, kolien, otlakom. Čiastočným dôvodom je fakt, že väčšina obuvi blokuje plný rozsah pohybu kĺbov nôh a blokuje spätnú väzbu nervových zakončení, ktoré sa na nohách nachádzajú. Samotné chodilo sa skladá z 26 kostí a 107 väzov. Palec má dve kosti, ostatné štyri prsty po troch. Dohromady 52 kostí oboch chodidiel predstavuje štvrtinu kostí celého tela. Takáto obuv limituje prirodzenú chôdzu, rozsah pohybu a zapojenie svalov, čoho výsledkom z dlhodobého hľadiska je ich atrofia.

Nervy vyhodnocujú povrch terénu na základe pohybu kostí chodidiel v miestach, kde sa kosti spájajú. Mozog si na základe týchto impulzov vytvára rozumový obraz, podobne ako delfíny využívajú sonar, aby sa vyhli prekážkam. Nosenie obuvi bráni akýmkoľvek pohybom v kĺboch, hýbe sa iba členok, čím ich nositeľ vníma svoje okolité prostredie „naslepo“. To je najväčší problém pevnej obuvi vo vzťahu k prirodzenému vývoju nohy. Preto neurológovia odporúčajú deťom s poruchami neurologického vývinu obuv s tenkou plochou podrážkou (akú má napr. obuv na plávanie).

PEVNÁ NOHA BEZ ÚRAZOV

Väčšina ľudí nosí odpružené pevné topánky s pätou položenou vyššie než prsty. Podpätky a maximálne odpružená športová obuv sú samozrejmosťou. Čo ak nám spôsobujú viac škody ako úžitku? Prvé bežecké tenisky vznikli až v dvadsiatom storočí pre zvýšenie pohodlia, ich negatívne dôsledky zvyšujúce riziko zranenia je však evidentné. Pevná a odpružená obuv podnecuje ich nositeľa dopadať počas chôdze či behu na pätu, keďže náraz absorbuje topánka. To mení prirodzený krok a držanie tela a spôsobuje nesprávnu techniku chôdze. Keby ste sledovali malé deti, ktoré akurát začali chodiť, videli by ste veľký rozdiel. Sledujte ako dojča či malé dieťa čupí a pokúste sa ho napodobniť. Deti dokážu čupieť so zadkom na pätách a majú pritom vystretú chrbticu. Málokto dospelý to dokáže. Závisí to samozrejme aj od aktivity (priveľa sedenia, nedostatok pohybu…), ale obuv zohráva tiež kľúčovú rolu.

NAUČTE SA OPÄŤ SPRÁVNE CHODIŤ A BEHAŤ

Behanie bez sprievodnej bolesti je cieľom mnohých. Beh bez obuvi je úplne odlišný ako s ňou. Nedopadá sa na pätu a sila dopadu je oveľa nižšia. Chôdza či beh naboso alebo v boso-topánkach zlepšuje držanie tela a eliminuje problémy s kĺbmi. Je potrebné dodať, že naboso a barefoot obuv nemajú vo výskumoch rovnaké výsledky. Chodidlá nedostávajú podnety v akýchkoľvek topánkach. Preto sa v nich neodporúča behať po príliš tvrdom povrchu.

BEZPEČNOSŤ BAREFOOT

Bolesť nôh bez podpory klenby môže byť znakom ochabnutého svalstva. Viac pohybu  naboso (alebo nosenie barefoot obuvi) pomôže svaly opäť spevniť. Neprechádzajte na barefoot však príliš rýchlo – je to ako s akýmkoľvek iným cvičením – začnite pomaly a zlepšujte sa. Beh v neodpružených teniskách v jeden deň a v teniskách s tenkou rovnou podrážkou na druhý je zaručeným receptom na katastrofu. Pre tých, ktorí sa obávajú chodiť po vonku úplne naboso sú k dispozícii minimalistické a barefoot topánky. Sú tiež vhodné všade tam, kde sú topánky nevyhnutné.