Surová strava – moderný trend či životný štýl?

0
1011

Stretávate sa so surovou stravou po prvý raz? V tom prípade budete mať asi pochybnosti. Snáď môžeme zamietnuť, že mnohí konzumenti surovej stravy sú nápadne bledí a vyzerajú oslabene. K tomu treba dodať, že nebudeme písať o vegetariánstve, ale o stravovaní, ktoré je primerané a dobre stráviteľné a ktoré nám dokáže poskytovať optimálny úžitok. Okrem toho mnohí vegetariáni žijú dosť nedôsledne.

OMYLY VEGETARIÁNOV

Mnoho vegetariánov sa nevyhýba ťažko stráviteľným potravinám. Problémové výrobky (napr. mäso) nahrádzajú inou problémovou potravinou (napr. výrobkami z bielej múky), ktorá zapríčiní ťažkosti iného druhu. Mnohí jedia aj zmiešanú stravu, mlieko, vajcia a iné pokrmy živočíšneho pôvodu. Zdravé potraviny dopĺňajú nekvalitnými prísadami, napr. polotovarmi, zeleninu posýpajú syrom či obaľujú múkou, vysmážajú.

OBMEDZENIE NEVHODNÝCH POTRAVÍN

Primeraná výživa založená na surovej strave zahŕňa potraviny, ktoré sú plné živých enzýmov a sú zdrojom kvalitnej energie, vitamínov, minerálov v takej podobe, ako ich príroda servíruje.

Mäso, ryby, vajcia prekysľujú organizmus, čoho výsledkom je artritída, osteoporóza, reumatizmus. Snažte sa tieto potraviny obmedziť, najlepšie úplne vylúčiť. Mäso bolo pred niekoľkými generáciami na jedálnom lístku výnimkou – jedlo sa iba na oslavách či počas sviatkov.

Obilniny zahlienia a zaglejovatejú celý organizmus. Možnými následkami môže byť oslabený imunitný systém, časté nachladnutie, chrípka, poškodenie črevných klkov a vznik alergií. Zahlieňovacie vlastnosti brzdia normálne funkcie organizmu, ktorý sa vysiľuje, aby prekonal stále prítomný odpad. Výrobky z obilnín nahraďte alebo úplne vynechajte. Existuje množstvo alternatív – predovšetkým proso (pšeno), pohánka, ďalej kukurica, ryža (natural), prípadne ovos, špalda, raž.

Cukor prekysľuje organizmus a spôsobuje osteoporózu, nadváhu, artritídu, reumatizmus. Najlepšou náhradou je ovocie, ktoré tlmí nadmernú chuť na sladkosti, ďalšou alternatívou je prírodná stévia, javorový sirup, med, ovocné šťavy apod.

Soľ prekysľuje organizmus, spôsobuje vysoký krvný tlak, zanáša nielen veľké cievy ale aj tie najjemnejšie od hlavy až po päty. Najlepšou náhradou sú byliny, koreniny.

Mliečne výrobky zapríčiňujú zvápenatenie a skamenenie organizmu, čoho dôsledkom môže byť osteoporóza a alergie. Mlieko a výrobky z neho (syry, maslo, smotana, jogurty) obsahujú bielkovinu kazeín, z ktorého sa vyrába glej. Dajú sa nahradiť kokosovým, ryžovým, orechovým, pohánkovým mliekom, vodou, čajom.

Polotovary, hotové kupované jedlá, instantné výrobky a odtučnené produkty spúšťajú alergie, kožné problémy, astmu,  migrénu, rakovinu a ďalšie zdravotné problémy. Vyhnite sa im, ako aj všetkým produktom s pochybnými prísadami.

Vyhnite sa tiež alkoholu, cigaretám, umelým limonádam a podobným výrobkom, pretože spôsobujú cirhózu pečene, pľúcne problémy, rakovinu apod.

ČO TEDA JESŤ?

Aby sme sa dokázali vyhnúť spomenutým potravinám, chce to zmenu myslenia, preprogramovanie. Nejeme preto, aby sme napĺňali svoje chúťky, ale aby sme posilnili organizmus. Najlepšie sa to podarí pomocou prirodzených, surových potravín. Chce to svoj čas a je to iba otázkou zvyku.