Poznáme 5 najväčších mýtov o zimnej údržbe auta

0
257

Vodiči majú rôzne názory na to, ako by sme mali udržiavať auto počas zimy v kondícii. Niektoré tvrdenia sú pravdivé a účinné, no nájdu sa aj také, ktoré žiadne auto počas zimy neocení. Ktoré to sú?

Toto počas zimy nerobte

Ak ste si doteraz mysleli, že pred jazdou je potrebné pravidelne zahrievať motor, tak ste sa mýlili. Vôbec nemusíte štartovať auto, v ktorom budete na mieste sedieť ešte niekoľko minút, pretože vám to žiadny úžitok neprinesie. Automechanici hovoria o tom, že takéto zahrievanie motora nemá technické opodstatnenie a preto čas na parkovisku nestrácajte. Nie je potrebné to vykonávať dokonca ani u starších áut, pretože správnu teplotu dosiahneme rýchlejšie počas samotnej jazdy pri nízkych otáčkach., ako státím na jednom mieste. Ak je vonku poriadne zima a prituhlo, oplatí sa počkať niekoľko sekúnd, no určite nie niekoľko minút.

Ďalším mýtom, ktorý je potrebné vyvrátiť, je používanie klimatizácie. Väčšina ľudí si myslí, že sa má používať len v lete, čo je jednou z viacerých mylných predstáv. Mali by ste vedieť, že aby celý systém v aute správne fungoval, klimatizácia by mala byť spustená aj v zime a to aspoň niekoľkokrát počas mesiaca a to aspoň na pár minút. Nejde len o úpravu teploty vo vnútri vozidla, ale aj po pomoc pri odhmlievaní skiel, čo je nielen bezpečné, ale aj pohodlné. Ak by ste klimatizáciu nechali mimo leta stále vypnutú, na jar vám nemusí dobre fungovať alebo nemusí vôbec naskočiť. Takéto správanie môže viesť k poškodeniu kompresora v dôsledku nedostatočného mazania, čo sa stáva v priemere u každého priateho vozidla.

Mnohí motoristi majú za to, že na predné kolesá by sme mali dávať tie pneumatiky, ktoré majú lepšiu kvalitu. Niektorí odborníci sa však zhodujú, že by sme to mali robiť práve naopak. Podľa nich je lepšie dať kvalitnejšie letné pneumatiky, ale aj zimné na zadné kolesá, čo je určite bezpečnejšia voľba. Odôvodňujú to tým, že pri strate priľnavosti je jednoduchšie zvládnuť nedotáčavosť, ako náhlu pretáčavosť. Test pneumatík ukázal, že práve dobré zadné gumy dokážu v zákrutách priniesť lepšiu stabilitu a znížiť stratu kontroly nad vozidlom. Základným pravidlom však je, že ak chceme jazdiť bezpečne, mali by sme mať na aute nielen kvalitné zimné, ale aj najlepšie letné pneumatiky, ktoré majú požadované vlastnosti.

Mýtom je aj tvrdenie, že palivový kokteil alebo trocha benzínu v nádrži pomôže. Stretávame sa s ním najmä u starších áut, kedy chceli vodiči zabrániť zamrznutiu motorovej nafty. Dnes by sme sa však tomuto mali úplne vyhnúť, pretože moderné motory majú úplne iné systémy a vstrekovacie čerpadlá a tak by im aj málo benzínu mohlo uškodiť.

A čo zmes do ostrekovačov vyrobená doma?

Pravdepodobne ste sa stretli aj s názorom, že najideálnejšou zmesou do ostrekovačov je tá, ktorú si vyrobíme doma. Aj v tomto prípade ide o zlozvyk, ktorí niektorí vodiči praktizujú stále. Na lieh by mal každý vodič rýchlo zabudnúť, pretože sa rýchlo vyparuje a rýchlo z neho vyráža aj voda. Takýto postrek môže na čelnom skle spôsobiť zamrznuté pruhy, ktoré vám zhoršia viditeľnosť, čím môže dôjsť k dopravnej nehode. Doma si zmes určite nevyrábajte a zakúpte si takú, ktorá je na to určená.